Börja frilansa eller starta eget företag

Om du har en bra affärsidé som du tror på eller känner dig redo att börja frilansa är det här inlägget för dig. I det här inlägget kommer du att få några tips på saker som kan vara bra att tänka på för dig som vill starta ett eget företag eller börja frilansa.

Bra affärsidé

För att du ska kunna börja jobba med ditt eget företag eller som frilansare är det bra om du har en bra bild av vad det är du vill erbjuda andra med ditt företag eller dina tjänster. Därför ska du sätta dig ner och skriva ner din affärsidé och kanske bolla med andra för att ta fram en så unik affärsidé som det är möjligt.

Skaffa ett kontor

En stor och viktig del för att du ska känna att ditt arbete är ett arbete är att du har en arbetsplats att gå till. För många funkar det att ha sitt kontor i hemmet, men det kan också vara rätt skönt att ha ett kontor på en annan plats. Om du är frilansare kan det exempelvis vara bra att hyra en kontorsplats på ett kontorshotell. Då har du en plats att gå till och även fast du arbetar på egen hand får du kollegor i form av de andra företagarna och frilansarna som hyr kontorsplats på samma kontorshotell. För att hitta en kontorsplats att hyra i din närhet finns det flera vägar att gå. Du kan bland annat spana in https://workaround.io/ som är en sida där du kan hitta ett kontor att hyra till dig själv eller kontor för dig och dina kollegor om du är egenföretagare med flera anställda.

Marknadsföring

Oavsett om du är frilansare eller egenföretagare är det väldigt viktigt att du marknadsför ditt företag eller dina tjänster för att du ska få kunder. Det finns ett flertal sätt att marknadsföra sig själv och sitt företag.

Vi börjar med att ge dig som frilansar några tips på hur du kan marknadsföra dig. Eftersom många frilansare får jobb från flera olika håll är det viktigt att många vet vem du är. Det bästa du kan göra som frilansare för att marknadsföra dina tjänster är att dela ut visitkort till företagare som kan behöva din hjälp och skapa profiler på sociala medier, till exempel LinkedIn och Instagram där du beskriver vad du gör och hur du kan hjälpa andra.

Även du som är egenföretagare kan marknadsföra dig genom att dela ut visitkort och skapa profiler och konton på sociala medier. Men som egenföretagare har du större möjligheter att marknadsföra dig genom att köpa annonser på Google och sociala medier. När du köper en annons på Google köper du ett bättre sökresultat. Om du exempelvis är massör kommer ditt företag att vara ett av de första som visas när någon söker efter massör och den ort där du har din verksamhet. Något annat du kan göra för att marknadsföra dig som egenföretagare är att trycka upp produkter med adressen till din hemsida på.